fredag 27. februar 2009

Oppdagelser

Alle gamle damer heter Ingrid/Ingerid eller Inger. Dette er en av oppdagelsene jeg har gjort etter at jeg begynte som hjemmehjelp. Var vel innerst inne klar over at det andre fornavnet mitt ikke var av det spenstige og trendy slaget, men likevel... Jeg har jo forsåvidt et fornavn til da, som trekker litt opp, men übercoolt er det nå ikke. Ikke at jeg tror jeg har klaga over navnet mitt før (sånn bortsett fra at alle tror jeg heter "Anne Gry" når jeg presenterer meg; men jeg skylder det på dialekta), men har liksom bare blitt så voldsomt klar over akkurat det med "Ingrid" etter at jeg begynte som hjemmehjelp.

En annen oppdagelse jeg har gjort, er at østlendinger generelt er helt ræva på å ta dialekter. Greit nok, jeg er ikke noen råtass på østlandsdialekter, men jeg hører da hvilken del av landet en person har dialekta si fra når jeg prater med dem! Det som da er greia, er at når jeg treffer nye folk -noe jeg gjør ofte siden jeg ikke kjenner så mange her enda- så skal de liksom alltid begynne å tippe hvor jeg kommer fra. -Blant forslagene folk har kommet med, finner vi blant annet Danmark, Bergen, Skåne og Ålesund. Haugesund har også vært et forslag. Det er fram til nå faktisk ikke en eneste person som har tatt meg for å være sørlending! -Og jeg som trodde sørlandsk var ganske karakteristisk... -Feil igjen, Ann Ingrid! :P

Den tredje oppdagelsen jeg har gjort, er at det finnes skisenter med slalombakker på østlandet... Jeg har liksom alltid innbilt meg at østlandet er helt flatt, og at man må mye mer innover i landet for å finne bakker. Ergo tok jeg med meg verken skiutstyr, slalomstøvler eller ski når jeg flytta hit. Nå skal jeg altså av og renne på søndag... -Skikkelig sjakktrekk (evt skitrekk... :P )...

Sånn ellers går livet sin vante gang. Jobber som ringehjelp i tillegg til de to dagene jeg jobber fast, så jeg vet liksom aldri når eller hvor mye jeg får jobbe, men det ordner seg alltids! Driver og sykler mellom de forskjellige stedene jeg vasker, så nå satser jeg på sprettrumpe og fine lår! -Og bare sånn apropo sykling, forresten... Dagen etter at jeg kjøpte sykkel, kom selvfølgelig det snøværet... Fremdeles er det stygglatt og dyp snø over alt, så akkurat dét tilsetter jo en liten porsjon action i hverdagen. Spennende! :S

Som nevnt i en tidligere post, har jeg også lovet å skrive neste gang jeg vant i ligretto. Det har jeg herved gjort! Vegard er så hekta at jeg nå har nekta å spille mer på en stund, i fare for å gå lei! I stedet har jeg begynt å prøve å lære han, Miriam og Kim å danse salsa :) -Noe faktisk alle synes er gøy! Så jeg har det med andre ord som plommen i egget:)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Høres strålende ut! Så bra at alt ordner seg:) Du er flink å ståpå! He, he, så bra at du lærer dem salsa! Bonde, bonde...

Ani sa...

Heilt konge!

Hva mener du med "bonde, bonde"???

Mariannehøna sa...

Hmmm...tørr du å klage på at de ikke tar dialekta di, når du ikke engang trodde det var skibakker hos dem? hahahah... jeg ler!

Ani sa...

*Ingen kommentar*

Mariannehøna sa...

hahahahah..jeg ler enda mer!

Anonym sa...

Altså... Dette med at du ikke visste at vi hadde skibakker, det finner jeg sårende. Greit at østlandet er stygt og flatt og kjedelig, men da BYGGER vi en skibakke! :p
...Og det går an å skjønne hva vi sier. Stort sett. Bortsett fra i Moss, hvor ALLE snakker teit, unntatt meg. :D

Ani sa...

Jaja, Mossedialekta er jo peace of cake å fatte! -Er jo Skånsk og afro-Moss´sk jeg sliter med!!