mandag 26. april 2010

Dopapir-origami!

Tanken på at jeg har bedrevet nøysom bretting av dopapir i de sene eftermiddagstimer indikerer nok at ettermiddagen ikke har vært av de mest hendelsesrike, i alle fall ikke hva meg angår. Tenkte likevel jeg skulle vise alle dere ivrige blogg-lesere et av origami-mesterverkene mine. Ikke så fryktelig bra bilde ser jeg, men det er da grenser for hvor mye komposisjon man gidder å legge i fotografering også, da! Origamien heter "Pleated Tuck", og er av den mer fjonge sorten. Spesielt de litt enklere typene kan sees på fine hoteller, der rengjøringspersonalet vil brette ytterste arket på dorullen for å vise at de har vært der og gjort rent. Samtidig sørget denne brettingen for at dorullen ble hengende riktig vei, som demonstert på bildet.

Første dorull ble forøvrig patentert i 1883, sammen med dorullholderen. Så da vet dere dét... :)

Ingen kommentarer: