tirsdag 8. januar 2008

I gamle dager

pleide man ofte gi barna sine navn som betydde noe. Men ting endrer seg som kjent til stadighet, og i dag må jeg med sorg for dere standhaftige tradisjonsmennesker (og til glede og fryd for revolusjonærene blant oss) meddele at de "gode" gamle navnene "Ola" og "Kari" faktisk er dobbeltkjønnede! Det vil da altså si at i Norge finnes det både jenter og gutter som heter ola, og det samme gjelder da følgelig også Kari. Også navn som Thore/Tore, Hanna, Mai, Johnny/Jonny, Audun, Freddy og Gøran/Jøran hører hjemme i denne kategorien. -Jeg skal ærlig innrømme jeg ble litt rystet over flere av disse funnene.

Ellers, bare sånn apropo navn, så har jeg altså funnet ut at Ann betyr "nåde", og kommer fra det hebraiske navnet "Channah", som igjen betyr gunst eller nåde. På morsespråk skrives navnet mitt cirka sånn: . - - . - . . Jeg er også en av omkring 20 000 personer i Norge (altså jenter; ingen av navnene mine er tvekjønna) som har Ann som 1. eller eneste fornavn. -Ikke noe spenstig eller eksperimentelt med det navnet, altså.

Ingrid, derimot, betyr faktisk "vakker" (man kan jo ikke alltid regne med å treffe blink når barnet gis navn, tross alt er de fleste barn ganske rynkete og like når de er så små), men refererer også til guden Ing (*hedenskap!*). Ing er for de som måtte lure, altså det samme som Frøy. -Som var bror til gudinnen Frøya. På morsespråk blir Ingrid seende sånn ut: . . - . - - . . - . . . - . . . Så da vet dere det. Forresten heter 25 000 personer i Norge Ingrid, og vi som heter "Ann Ingrid" kan altså smykke oss med røverspråk-navnet "Anonnon Inongogroridod". -Med forbehold om skirveleifer, så klart.

Ingen kommentarer: