onsdag 14. oktober 2009

Klasserommet er mørklagt.

Pulter og stoler ligger strødd ut over alt. Et brannslukkingsapparat har havnet på gulvet, sammen med en haug med kaffekopper og rot. Det er stille. Bare lyden av dryppingen fra kranen bryter stillheten. Fra et annet rom høres forsiktig stønning og stille gråt. Mennesker gjemmer seg i mørke kroker og skjelver av frykt, noen ligger skadet på gulvet. Lærerinnen sitter i sjokk bak kateteret. Stiv i blikket begynner hun tomt å synge og nynne for seg selv, ute av stand til å ta inn over seg hva som har skjedd.

To rødkledde menn entrer rommet og noterer seg antall folk og skadetyper. Øvelsen er i gang!

I helga var jeg markør med røde kors i en "skolemassakre" i Sarp. Var en øvelse forutvidet førstehjelp, og opplegget var skikkelig bra lagt opp! Over 20 markører deltok med forskjellige scenarioer for storøvelsen, som hadde som mål å forberede førstehjelperene, og forhåpentligvis også vippe dem litt av pinnen. Noe jeg tror vi greide også! Scenarioet var altså en pistolmann på "jakt" etter en kvinne (Rolleinnehaver for kvinnen var Miriam, som jeg bor med), og som på sin vei gikk amok med pistol og kniv. Men også andre elementer/skadetyper ble lagt inn, bant annet en som hoppet ut av vinduet for å redde livet, en som hang fra vinduskarmen etter armene, et par som hadde gjemt seg bort for litt "privattid", som kom løpende ut heller lettkledd etter å ha hørt skudd og lurte på hva som hadde skjedd (Herlig! *hehe*), psykiske sjokk, skuddskader... U name it!

For min del bestod oppgaven mest i å ligge og gråte av skrekk, og hyle hver gang mitt skuddskadde lår ble klatta på. -Med andre ord; bare ligge og motta masse trøst og kos! Veldig greit. Har desverre ikke bilder fra hendelsen, men skal få lagt ut når jeg får tak i, for skadene og alt såg sykt realistiske ut! Gleder meg masse til min tid for utvidet førstehjelpskurs kommer :)

-Og viss noen lurte, forresten, så utgjør most banan med havregryn og sukkerblod en høyst realistisk hjernemasse... :)

Ingen kommentarer: